Tuesday, November 15, 2011

DLNA Media Server


Anda tentu banyak memuatturun dan menyimpan banyak fail media seperti Movie, gambar, dan muzik di dalam PC anda. Tapi anda tentu letih menonton movie di PC anda sedangkan TV LED baru anda terbiar di ruang tamu. Tahukah anda dalam kebanyakan TV baru yang dijual ia ada DLNA ready yang membolehkan ia memainkan contents yang di streamkan olah DLNA Media Server?

Serviio adalah pelayan media DLNA yang percuma. Ia membolehkan anda untuk stream fail media (muzik, video atau imej) kepada mana-mana peranti yang disahkan DLNA (contohnya, satu set TV, Bluray pemain, game console) renderer pada rangkaian rumah anda.


Serviio menggunakan pengekstrakan berasaskan keutamaan metadata supaya anda boleh memilih metadata yang menerangkan fail media anda (contohnya nama trek audio, DVD cover, siri TV dan episod nama, dll). Ini termasuk metadata yang embedded di dalam fail-fail media sendiri, fail metadata yang disimpan (imej, Swisscenter, XBMC, MyMovies) dan metadata yang boleh didapati dalam talian. Dengan kebolehan ini, anda akan mampu untuk membina library Serviio media anda dengan mudah dan berkesan.
Serviio boleh memainkan sumber-sumber dalam talian seperti suapan RSS. Ini membolehkan anda mendengar podcast kegemaran anda atau menonton program TV terbaru yang disiarkan dalam talian.

Serviio sesuai digunakan dengan mana-mana peranti yang mematuhi DLNA (TV, Playstation 3, dan lain-lain) dan beberapa yang lain (XBOX 360). Ia menyokong profil untuk peranti tertentu supaya ia boleh di "tune" untuk memaksimumkan potensi peranti itu dan / atau meminimumkan (melalui transkod). bagi menyokong playback format media yang tidak boleh dimainkan di peranti itu secara terus

Serviio adalah berasaskan teknologi Java, oleh itu ia boleh diinstall di atas mana mana platform , termasuk Windows, Mac dan Linux (termasuk build-in sistem , contohnya NAS).




Anda boleh mendownload aplikasi serviio di sini :http://www.serviio.org/download

No comments:

Post a Comment